Expresul Polar

Finlanda

Proiectul a vizat modernizarea rutei feroviare dintre Helsinki si Sankt Petersburg, cea mai importanta dintre  Finlanda si Rusia. Modernizarea a constat in calibrarea sinelor (in Rusia, distanta dintre cele doua sine este mai mare decat in Finlanda), realizarea unui plan de protejare fizica a sinelor, electrificarea integrala, amplasarea unui sistem de semnalizare si de siguranta pe toata lungimea rutei si elaborarea unui plan de management performant.

Modernizarea liniei feroviare care leaga Helsinki de Lahti, parte integranta a retelei europene de transport, a fost finalizata in 2006. Linia ferata este prevazuta cu bariere, pentru a proteja zonele populate pe care le traverseaza. Ruta feroviara se desfasoara paralel cu autostrada Lahti, reducind substantial impactul asupra mediului inconjurator si a poluarii. Modernizarea acestei linii feroviare a adus si o crestere economica a oraselor din partea de est a Finlandei.

In urma acestor lucrari de modernizare, la sfirsitul lui 2000 timpul unei calatorii intre Helsinki si Sankt Petersburg a fost redus de la 6 ore si jumatate la 4 ore si 20 de minute, iar pina in 2006 a fost redus pina la 3 ore. Iar impactul negativ asupra mediului inconjurator a fost minim. Modernizarile au dus si la cresterea schimbului de marfuri.

In 1992, numarul pasagerilor care calatoreau intre cele doua orase (pe ruta Helsinki – Lahti- Sankt Petersburg) abia depasea 93.000, crescand pana la 1.700.000 in anul 2010. De asemena, traficul de marfuri catre Sankt Petersburg s-a triplat in ultimii 25 de ani , ajungand in prezent la 10 milioane de tone pe an.

In urmatorii ani, se vor construi linii separate pentru trenurile de mare viteza; de asemenea, se doreste extinderea retelei feroviare in zonele din jurul orasului Sankt Petersburg. Planul include si construirea a doua linii electrificate pe portiunea Luumaki-Vainikkala, precum si modernizarea infrastructurii intre statiile Vainikkala din Finlanda si Buslovskaja din Rusia, pentru a  decongestiona traficul in punctele de trecere a frontierei. Acest ultim proiect se afla momentan in faza studiului de fezabilitate.
 
Buget total:          1 805 262 euro
Contributie UE:       334 308 euro
 
Informatii tehnice:

Program: INTERREG II A South East Finland

Contact:
         Consiliul Regional, Karelia de Sud
         Raatimiehenkatu 18
         FIN-53 100 , Tappeenranta
         Finlanda
         Tel.: +358 5 613 0210
         E-Mail: timo.tuomisaari@ekarjala.reg.fi


PARTENERI: